Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΓΝΩΜΕΣΣτην Ελλάδα συγχωνεύουμε την Βιολογία με την Χημεία επειδή δεν έχουμε Βιολόγους!

Στην Ελλάδα συγχωνεύουμε την Βιολογία με την Χημεία επειδή δεν έχουμε Βιολόγους!

 

Το βράδυ της 28ης Αυγούστου το ΥΠΠΕΘ ανακοίνωσε το πολυαναμενόμενο σχέδιο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με έκπληξη και αγανάκτηση διαπιστώσαμε ότι έτσι όπως παρουσιάζεται σε αυτό, εξαιρετικά πρόχειρα και με ασάφειες, η Βιολογία και η Χημεία υποβαθμίζονται και συρρικνώνονται σε ένα(!) μάθημα για την εισαγωγή σε όλες τις Σχολές Επιστημών Ζωής και Υγείας!

Το υπουργείο πρωτοτυπώντας(!) αναιρεί την αυτονομία των δύο σημαντικότατων επιστημών απαιτώντας να διδαχθούν ως μία, κάτι που δε συμβαίνει σχεδόν σε κανένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο! Κι αυτό γιατί είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για δύο διακριτές επιστήμες, που έχουν διαφορετικό αντικείμενο, χρησιμοποιούν διαφορετική μεθοδολογική προσέγγιση, και μιλώντας για τη διδασκαλία τους, σύμφωνα με τις διεθνείς έρευνες η Διδακτική της μίας είναι πολύ διαφορετική από τη Διδακτική της άλλης. Οι ενέργειες αυτές είναι αντίθετες με τις διεθνείς παραινέσεις για την αναβάθμιση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών. Παρόλο που εμείς πρώτοι είχαμε δημοσιεύσει τα ανάλογα στοιχεία για το ποσοστό των Φυσικών επιστημών στο διδακτικό χρόνο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, το επιβεβαίωσε και το δίκτυο Ευρυδίκη τον Ιούλιο του ‘17 ότι οι Φυσικές Επιστήμες στην Ελλάδα την προηγούμενη χρονιά κατέβηκαν στο 10% κάτω από το μέσο όρο του 13% που είναι στην Ευρώπη. Αυτό αποδεικνύει την αρνητική στάση της ομάδας στο Υπουργείο που προτείνει παρόμοιες αλλαγές στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα ως προς τις Φυσικές Επιστήμες στο σύνολό τους.

Η υποβάθμιση της Βιολογίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε έναν αιώνα που διεθνώς έχει χαρακτηριστεί ως “αιώνας της Βιολογίας” και με τις τεχνολογικές ανακαλύψεις στους τομείς της να αλλάζουν συνεχώς την καθημερινότητα όλων μας, μόνο ως επικίνδυνη μπορεί να χαρακτηριστεί. Η Βιολογία σε όλο το κόσμο είναι ένα μάθημα Γενικής Παιδείας, αυξημένης βαρύτητας, και το έχουμε αποδείξει πολλές φορές σε προηγούμενες δημοσιεύσεις Σε όλο το κόσμο επίσης είναι απαιτούμενο και διακριτό μάθημα  για το γνωστικό υπόβαθρο των φοιτητών των Σχολών Επιστημών Ζωής και Υγείας. Η υποβάθμισή του  θα οδηγήσει νομοτελειακά σε υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών τους στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ήδη η  διδασκαλία της σε μεγάλο ποσοστό (πάνω του 50%) με Β΄ ανάθεση από καθηγητές που δεν έχουν αποκτήσει σε πανεπιστημιακό επίπεδο τις απαιτούμενες γι αυτό γνώσεις (αφού σε πολλά τμήματα φυσικών επιστημών δεν υπάρχει ούτε μία ΩΡΑ υποχρεωτικού μαθήματος βιολογίας!) έχει υποβαθμίσει το επίπεδο γνώσεων των μαθητών και έχει αυξήσει τις παρανοήσεις σχετικά με αυτή. Να μη μιλήσουμε για τη Διδακτική της…

Θα ρωτήσει κάποιος: Μα το υπουργείο δεν τα γνωρίζει αυτά; Κι αν τα γνωρίζει γιατί προβαίνει σε τέτοιες ενέργειες, αντίθετες με τη διεθνή πρακτική; Αρχικά να πούμε ότι για μας, την Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων, δεν αποτέλεσε έκπληξη η ανακοίνωση του ΥΠΠΕΘ…Είχε προηγηθεί πέρυσι, η αφαίρεση μιας ώρας Βιολογίας από την Α΄ Γυμνασίου, και η εν μια νυκτί αφαίρεση της Βιολογίας από τα εξεταζόμενα μαθήματα  των ομογενών για την εισαγωγή τους στις σχολές Ζωής και Υγείας (Ιατρική, Φαρμακευτική, Βιολογικό κ.λ.π.), η οποία ανακοινώθηκε, και αναιρέθηκε την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή… Οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου, προφανώς με ελάχιστη σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, συμμετείχαν στη διαμόρφωση της πρότασης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια…

Βέβαια, ο πρόδηλος λόγος για την πρόταση του ΥΠΕΠΘ για υποβάθμιση της Βιολογίας,  όπως και στην περίπτωση της αφαίρεσης της μιας ώρας από την Α΄ Γυμνασίου, δεν είναι άλλος από την λογιστική αντιμετώπιση της εκπαίδευσης: Το υπουργείο, ακολουθώντας τις επιταγές του ΟΟΣΑ για…εξορθολογισμό του αριθμού των καθηγητών (σας θυμίζει κάτι ο όρος;), θεωρεί ότι με αυτό τον τρόπο θα μειώσει τις απαιτήσεις για εκατοντάδες διορισμούς βιολόγων στα πάνω από 750, σύμφωνα με τους φετινούς πίνακες Γ΄ του ιδίου, κενά βιολογίας που υπάρχουν πανελλαδικά αυτή τη στιγμή. Βέβαια είναι προφανές ότι κάποιοι θα κάνουν έτσι κι αλλιώς το μάθημα…έστω και χωρίς τις απαραίτητες γνωστικές και παιδαγωγικές προϋποθέσεις, οπότε και υποβάθμιση του μαθήματος θα γίνει, και λογιστικό κέρδος δε θα υπάρξει.

(Αναδημοσίευση από το άρθρο της Ομάδας Αναπληρωτών Βιολόγων για το νέο σχέδιο πρόσβασης στη Τριτοβάθμια)

 Δρ. Δημήτριος Χ. Λάζαρης

Βιολόγος

Ιχθυολόγος Εφαρμοσμένης  Έρευνας και Τεχνολογίας

e-mail: dlazaris@yahoo.com

 

Most Popular