Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λευκάδας:  “Η τουριστική ανάπτυξη περνά μέσα από την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης.’’

0
137

 

Tις προτάσεις του για την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης , κατέθεσε ο Πρόεδρος του ΕΟΑΕΝ και του Επιμελητηρίου Λευκάδας κ.Σωτήρης Σκιαδαρέσης στην ομιλία του στο Forum «Ανθρώπινου Δυναμικού στην Ξενοδοχειακή Βιομηχανία» που διοργανώθηκε από την ηλεκτρονική πλατφόρμα ανθρώπινου δυναμικού Innjobs.net, το Σάββατο 26 Ιανουαρίου   στο Wyndham Grand Athens.

Ο κ.Σκιαδαρέσης χαρακτήρισε την τουριστική εκπαίδευση ως πεδίο με ξεχωριστή αυτονομία και αλληλεπίδραση στον τουρισμό.

Τόνισε ότι αυτό που χαρακτηρίζει την τουριστική εκπαίδευση δεν είναι μόνο η έλλειψη σχεδιασμού αλλά και η επικάλυψη αρμοδιοτήτων και η πολυδιάσπαση, αφού η Πολιτεία δεν έχει εντάξει την τουριστική εκπαίδευση σε ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, και αυτό αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες ειδικά για μια χώρα όπως η Ελλάδα που η οικονομία της, σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, στηρίζεται στον τουρισμό.

‘’Υπάρχουν Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης που κάποια από αυτά βρίσκονται υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και κάποια άλλα υπό την εποπτεία του Υπουργείου Τουρισμού. Ταυτόχρονα εμπλέκεται και ο ΟΑΕΔ με τις δικές του δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης στον τουρισμό και τις σχολές μαθητείας.
Έχουμε επίσης διάσπαρτες πανεπιστημιακές σχολές τουρισμού σε Πειραιά και Χίο, χωρίς εμφανή στόχευση αλλά και σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα που θα συνδέονται με ειδικότητες που δημιουργούν οι ανάγκες της ίδιας της αγοράς.’’ όπως είπε ο κ.Σκιαδαρέσης, επισημαίνοντας ότι ότι η τουριστική εκπαίδευση σε όλες τις δομές και βαθμίδες της πρέπει να σχεδιαστεί με βάση το αύριο και όχι το χθες.

‘’Αν δεν θέλουμε να παρεμένουμε καθηλωμένοι στο παρελθόν, ας δούμε τι συμβαίνει στην Κύπρο που έχει μετατρέψει τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων σε μοχλό ανάπτυξης, ενισχύοντας την οικονομία της αλλά και διαμορφώνοντας, σταδιακά,  ένα brand name χώρας που αποτελεί κέντρο πανεπιστημιακών σπουδών και εκπαίδευσης στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι συνθήκες αλλά και οι ίδιες οι σύγχρονες ανάγκες της χώρας επιβάλλουν τη δημιουργία ενός Πανεπιστημίου με αποκλειστική εξειδίκευση στις τουριστικές σπουδές.
Ένα Πανεπιστήμιο που θα διαθέτει αγγλόφωνα τμήματα, σύγχρονα πεδία σπουδών και ειδικότητες αλλά κυρίως ένα Πανεπιστήμιο που θα είναι διασυνδεδεμένο με την αγορά.

Υπάρχουν νέες τάσεις και τομείς στον τουρισμό που δημιουργούν την ανάγκη νέων ειδικοτήτων. Ο Ψηφιακός Τουρισμός, ο Τουρισμός Υγείας και η διοίκηση μονάδων τουρισμού υγείας,  η διαχείριση εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι μερικές από αυτές.’’ είπε ο κ.Σκιαδαρέσης  , που κατέθεσε και άλλες προτάσεις όπως:

-Η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών αλλά και της κατεύθυνσης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Τα προγράμματα σπουδών και οι ειδικότητες πρέπει να συνδεθούν με τις ανάγκες και τις τάσεις που διαμορφώνονται στη διεθνή τουριστική αγορά. Είναι μια αναγκαία προϋπόθεση για να στηριχθεί όχι μόνο η απασχόληση αλλά και η επόμενη μέρα στον τουρισμό μας.

-Η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

-Η ενίσχυση της δια  βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης στον τουρισμό όχι μόνο στο επίπεδο των εκπαιδευτικών δομών αλλά και σε ενδοεπιχειρησιακό επίπεδο. Μια πρόσφατη μελέτη , αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι στην εξυπηρέτηση πελατών, στον επισιτισμό και στο μάρκετινγκ,που αποτελούν πεδία αιχμής και άμεσης ζήτησης για τον τουρισμό μας, έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη για επιπλέον κατάρτιση, με ποσοστά 55%, 53% και 41% αντίστοιχα.
Από αυτά και μόνο τα στοιχεία προκύπτει η ανάγκη δια βίου εκπαίδευσης και ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης.
Αυτό σημαίνει ότι παράλληλα με τη λειτουργία των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης πρέπει να μπορούν οι επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα κατάρτισης των εργαζομένων σε αυτές, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος

Σκιαδαρέσης Σωτήρης