Ένα «τυφλό» χωριό ζητά βοήθεια

0
459

του ΝΙΚΟΥ ΓΑΖΗ(*)

Είναι μάλλον σπάνιο φαινόμενο στην Ελλάδα του 21ου αιώνα -και χωρίς αμφιβολία ανεπίτρεπτο- να υπάρχουν ακόμη “τυφλά” κατοικημένα χωριά, όσον αφορά την οδική τους σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο. Που σημαίνει πως αν μια μεγάλη πυρκαγιά αποκλείσει την μοναδική τους δίοδο,  οι άτυχοι κάτοικοί του είναι καταδικασμένοι να γίνουν παρανάλωμα του πυρός!..

Ένα τέτοιο χωριό, το μοναδικό μάλιστα στη Λευκάδα, είναι το πανέμορφο Νεοχώρι, 5 μόλις χιλιόμετρα Δυτικά απ΄ το Νυδρί και με υψομετρική διαφορά απ΄ αυτό 300 μέτρων, η οποία και του εξασφαλίζει μοναδική θέα. Δεδομένου όμως πως η μοναδική οδική σύνδεση του χωριού με τον υπόλοιπο κόσμο είναι ο δρόμος Νυδρί-Παλαιοκατούνα-Νιοχώρι (Δ4 και Δ5 στον επισυναπτόμενο δορυφορικό χάρτη) και ότι οι πλαγιές του λόφου στις οποίες ελίσσεται ο δρόμος (Δ5) είναι κατάφυτες, όπως κατάφυτος είναι και τόσο ο εσωτερικός όσο και ο περιβάλλων τον οικισμό χώρος, αντιλαμβάνεται κανείς τι θα συμβεί αν ξεσπάσει κάποια πυρκαγιά στην περιοχή, αποκλείσει την διέλευση και σε ελάχιστο χρόνο εγκλωβίσει απειλητική τους κατοίκους!

Τον φοβερό αυτόν κίνδυνο που απειλεί οικισμό και κατοίκους, έφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο της Παρασκευής (4-12-2020) με ερώτησή του ο υπογράφων το άρθρο δημοτικός σύμβουλος.

Η ερώτηση:

“Υποθέτω πως γνωρίζετε ότι το χωριό Νεοχώρι είναι το μοναδικό χωριό του Δήμου μας που διαθέτει μόνο μια οδική πρόσβαση (αυτή από το Νυδρί). Βέβαια προ τριακονταετίας και πλέον χαράχτηκαν δυο ακόμη χωματόδρομοι, ο ένας προς το Άλατρο κι ο άλλος προς τους Ασωμάτους-Εγκλουβή, οι οποίοι όμως πάραυτα εγκαταλείφθηκαν και κατέληξαν εντελώς αδιάβατοι, εδώ και κάποιες δεκαετίες.

Με δεδομένο λοιπόν πως η υπάρχουσα μοναδική οδική πρόσβαση ελίσσεται στο ορεινό ανάγλυφο της περιοχής, που συμβαίνει να είναι κατάφυτη, ελλοχεύει ο κίνδυνος πυρκαγιάς, η οποία αν συμβεί, απειλεί να αφανίσει το επίσης κατάφυτο παραδοσιακό αυτό χωριό μαζί με τους κατοίκους του.

Είχα την κρυφή ελπίδα πως η αντιμετώπιση του υπαρκτού και σοβαρότατου αυτού κινδύνου, θα αποτελούσε μέρος του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου που θα ψηφίσουμε σήμερα. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, οπότε θα ήθελα να ρωτήσω την δημοτική Αρχή, πως σκοπεύει να τον αντιμετωπίσει.

Επικουρικά να προσθέσω πως με την κατασκευή ενός μικρού οδικού τμήματος, μήκους μικρότερο από 1 χιλιόμετρο (σ.σ. βλπ. άνυσμα ΑΒ στον δορυφορικό χάρτη) και σε “εύκολο” έδαφος, χωρίς βράχους κ.λ.π. θα μπορούσε το χωριό να συνδεθεί με τον δρόμο Νυδρί-Βαυκερή (σ.σ. Δ3 στον χάρτη και να λυθεί το πρόβλημα)”.

Υπόμνημα:

Δρόμος Δ1 -απροσπέλαστος χωρατόδρομος από Νεοχώρι προς Ασωμάτους και Εγκλουβή

Δρόμος Δ2 – απροσπέλαστος χωματόδρομος από Νεοχώρι προς Άλατρο και Άγ. Ηλία

Δρόμος Δ3 -ασφαλτοστρωμένος δρόμος από Νυδρί προς Βαυκερή

Δρόμος  Δ4 -ασφαλτοστρωμένος  δρόμος από Νυδρί προς Παλαιοκατούνα (Αγ. Χριστόφορο)

Δρόμος Δ5 – ασφαλτοστρωμένος δρόμος από Παλαιοκατούνα προς Νεοχώρι

Δρόμος Δ6 – βατός δρόμος (περίπου 1 χλμ,) από Νεοχώρι προς Ι. Ναό Αη-Γιώργη

Άνυσμα ΑΒ (μήκους σε ευθεία γραμμή 876 μέτρων) – προτεινόμενο προς κατασκευή τμήμα δρόμου από Ι. Ναό Αγ. Γεωργίου έως τον δρόμο Δ3 με τον οποίο θα συνδέεται και θα οδηγεί είτε προς Νυδρί είτε προς Βαυκερή και το οποίο τμήμα αν κατασκευαστεί θα λύσει το πρόβλημα.

***

Ο κ. Δήμαρχος δεν φάνηκε αρνητικός στο να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, αν και υπογράμμισε με πικρία και με νόημα πως αυτό τίθεται τώρα, όταν παρέμεινε άλυτο για τριάντα και πλέον χρόνια. (Σ.Σ: Λογικός και κατανοητός βέβαια ο προβληματισμός του δημάρχου για τα 30 χρόνια, όμως ούτε ο ίδιος είχε θητεία δημάρχου τότε , ούτε ο ερωτών δημοτικός σύμβουλος είχε αντίστοιχη θητεία. Συνεπώς η αδράνεια και οι ενδεχόμενες ευθύνες που σε κάποια υποθετική πυρκαγιά θα βάραιναν τους αιρετούς που δεν είχαν εντοπίσει το πρόβλημα επί τόσα χρόνια και όσων δεν το έλυσαν,  πρακτικά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορεί να λειτουργήσει απαλλακτικά για τους σημερινούς. Κι ούτε βέβαια μια καταστροφή όπως είναι η πυρκαγιά υπόκειται σε πλάνο και σε κανόνες περιοδικής εμφάνισης, για το πότε θα ξεσπάσει και πότε θα καταστρέψει. Επί αιώνες μπορεί να μην έχει συμβεί ποτέ και σε μια και μόνη στιγμή να φέρει την απόλυτη καταστροφή…)

Ο αντιδήμαρχος των έργων (και του τεχνικού προγράμματος) κ. Λύγδας έδωσε μια πιο συγκεκριμένη απάντηση, τέτοια που μας επιτρέπει να την θεωρήσουμε δέσμευση και να αισιοδοξούμε: Αναφέρθηκε στο έργο του Τεχνικού Προγράμματος με τίτλο “Βελτίωση αγροτικής οδοποιίας Δήμου Λευκάδας” δαπάνης 207,5 χιλιάδων ευρώ, λέγοντας πως με αυτό θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Αισιοδοξούμε λοιπόν και περιμένουμε…

(*Ο Νίκος Γαζής είναι δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Λευκάδας με την παράταξη “Δίαυλος”)